Testa folsyra och se symtom för folatbrist – Jämför blodprov och självtest

Testa folsyra och se symtom för folatbrist – Jämför blodprov och självtest

I denna artikel kommer vi jämför olika tester för folsyra. Det är extremt viktigt att undvika folatbrist om du är gravid. Vi går igenom hur du kan undvika folatbrist och vi presenterar självtest och blodprov för att kontrollera det.

Livsmedelsverket rekommenderar alla gravida att äta kosttillskott med folsyratabletter (1). Folat finns i nästan all mat i små mängder och är viktigt för att fostret ska utvecklas normalt.

Rubriker om Folsyra och Folatbrist

  • Vad är folat?
  • Vad är skillnaden mellan folat och folsyra?
  • Vad är folat normalvärde?
  • Är det viktigt med folat om jag är gravid?
  • Hur du undviker folatbrist om du är gravid
  • Vad är folat bra för?
  • Vilka livsmedel är bra för folat?
  • Kan jag köpa folsyra kosttillskott på apoteket?

Vad är folat?

Folat är vitamin B9 och finns naturligt i mat. Folsyra är en annan form av samma vitamin men är konstgjort framställt och används vid berikning och i kosttillskott (2).

Vad är folat normalvärde i intag för varje dag?

Livsmedelsverket har tagit fram en tabell för hur mycket folat du bör få i dig varje dag. En gravid kvinna behöver ungefär dubbelt så mycket som en vuxen person. Även kvinnor i fertil ålder rekommenderas ett högre intag än män.

Tabellen är hämtad från Livsmedelsverket (2).

 

Bild 1. Folat finns i mycket mat men avokado är en av den mest folatrika maten man kan äta. Det finns 89 mikrogram (ug) per 100 gram avokado (3). Fruktköttet i en avokado väger circa 100 gram.

Är det viktigt med folat om jag är gravid?

Det är mycket viktigt att få i sig folat vid graviditet. Många får i sig för lite folat genom kosten och därför rekommenderar livsmedelsverket och ta folsyratillskott i god tid före graviditeten. Detta för att minska risken för att barnet föds med, eller aborteras på grund av, ryggmärgsbråck (1).

Bild 2. Bär är också en rik källa på folat.

Hur du undviker folatbrist om du är gravid

Livsmedelsverket rekommenderar att ta 400 mikrogram tabletter folsyra varje dag from till tolfte graviditetsveckan. Detta för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot bör man fortsätta äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten eftersom det behövs för fostrets utveckling och mammans blodbildning (1).

Vad är folsyra bra för?

Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret fram till vecka 12. Därefter är det viktigt för fostrets utveckling och mammans blodbildning

Vilka livsmedel är bra för folat vid graviditet?

  • Livsmedel som är bra för att få i sig folat är 
  • Mörkgröna bladgrönsaker
  • Olika slag av kål
  • Bönor
  • Kikärtor
  • Linser
  • Frukt
  • Bär
  • Fullkornsprodukter
  • Filmjölk
  • Avokado
  • Grön sparris
  • Brysselkål
Brysselkål är också en rik källa på folat - alyzme.se listar hälso-självtest för hälsa du använder hemma

Bild 3. Många grönsaker, frukter och bär är en bra källa till folat. En av dem som har rikligt av folat är brysselkål. 

Kan jag köpa folsyra kosttillskott på apoteket?

Ja, du bör köpa folsyra kosttillskott på apoteket. Vikitigt är dock att hitta ett kosttillskott där det är folate och inte folsyra som du köper. Folsyra ombildas till en form av folat (vitamin B9) i begränsad mängd i kroppen. Det finns också genetisk skillnad där som gör att vissa har en väldigt låg omvandling. De naturliga formen som vi får via kosten är också som folat och inte folsyra. Det finns en mängd former av folat i kroppen och folat från naturlig föda är närmare till den biologistk aktiva formen av folat (L-5-Metyltetrahydrofolat förkortat L-metylfolat) som circulerar runt i plasman i kroppen (4). Om man har B12-brist och lider av av de negativa effekterna från det kan ett högt intag av folsyra maskera dessa. Att äta folatformen 5-metyltetrahydrofolat (5-MTHF) är därför bättre, speciellt för de som planerar att bli gravida (5).

Bäst att få i sig folat som 5-MTHF eller folat via kosten. Om man ändå vill köpa folat så rekommenderar vi den folat som 5-MTHF och inte folsyra vi listat här nedan.

Folat i den bättre formen 5-MTHF. 5-MTHF tas upp bättre än folsyra samtidigt som den inte kan ge folsyrans negativa effekter. 

En burk innehåller 60 kapslar och varje kapsel ger dig 2500 % av det dagliga rekommenderad intaget av folat. 

Kliniktester

Nedan listas fysiska kliniker där du kan gå och testa din folatnivå. 

– Testa ditt Folatvärde

– Snabba provsvar & Personlig läkarkommentar

– Beställ med Mobilt BankID

Du besöker en klinik via drop in eller bokat besök och lämnar ett blodprov. Detta skickas på analys och du får därefter ett digitalt provsvar med en personlig läkarkommentar.

Läs recension här

Självtester för hemmet

Nedan listas de självtest du kan beställa hem för att analyser din hälsa hemma utan att behöva gå och lämna prov hos en klinik.

Det här testet testar mängden av folat i ditt serum så att du kan jämföra med vad du ska ha. 

Självtestet tas via ett kitt du får hem. Där finns en lansetter du använder för att ta blod ur fingertopparna med. Du fyller ett provrör med minst 0.5 ml blod och postar därefter provet tillbaka till LetsGetChecked i en medföljade box. Innan detta skriver du ner provnumret du får med på provet. Efter circa fem arbetsdagar så kommer du anonymt kunna avläsa ditt prov online med detta provnummer.  

Läs recension här

Om att testa sig

Fördelarna med att testa dig kan vara många. Eftersom folat är viktigt för att blodet ska fungera som det ska kan det vara bra att ta reda på om det är folat som ligger bakom trötthet, irritation och deprision. Tar du antideprisiva kan också en upptäckt folatbrist, samt en uppjustering av din folatnivå, hjälpa dig att bli och må bättre synergetiskt med din medincin. Ett test för att upptäcka folatbrist kan därför vara mycket bra att ta.

Sammanfattning

I den här artikeln har vi tagit upp att folat är samma sak som vitamin B9, att kvinnor behöver mer än män, speciellt om det är gravida och att det är bäst att få i sig folat naturligt via kroppen då de billiga kosttillskott som säljs på apoteken innehåller folsyra. Folsyran är inte lika upptaglig och maskerar B12-brist. Om du har symtomen för folatbrist så listade vi också test du kan ta via klinik eller i ditt hem för att kunna undersöka om du har folatbrist.

  1. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/kostrad-och-matvanor/folsyra-for-kvinnor
  2. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/folat
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4882725/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3218540/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23482308

Leave a Reply